Concert

Passieconcert



zaterdag 30 maart 2019 
om 20.00 uur 
Goede Rede, Kerkgracht 60, Almere Haven


Schütz Ensemble o.l.v. Jelle Leistra
kistorgel: Richard Vos
cello: Antigoni Seferli

toegang: € 15 bij de kassa aan de zaal







Tizian (ca. 1488-1576), "Mater Dolorosa"
Klik op de afbeelding om hem te vergroten!



Beste muziekliefhebber,

Het Schütz Ensemble heeft sinds september 2019 een nieuwe inspirerende dirigent: Jelle Leistra, dirigent van verschillende amateurkoren en professioneel tenor bij o.a. Capella Amsterdam. Op 30 maart 2019 geeft het koor zijn eerste concert onder leiding van Jelle: een Passieconcert in kerkcentrum Goede Rede in Almere Haven om 20.00 uur.


Het wordt een zeer gevarieerd concert, met veel oude muziek; dat bent u van het Schütz Ensemble wel gewend. Maar het koor gaat daarnaast ook twee fraaie moderne stukken zingen: een Stabat Mater van de hand van de Estse componist Urmas Sisask (*1960) die zich sinds zijn jeugd veel heeft verdiept in het Gregoriaans en de barokmuziek, en het motet And the mother did weep, een deel uit het Stabat Mater van de in 1944 in Wales geboren Karl Jenkins. Deze zin over de moeder die huilt bij haar stervende zoon, wordt in dit motet in wel vijf talen veelvuldig herhaald: in het Engels, Latijn, Grieks, Hebreeuws en Aramees.
Het misschien opmerkelijkste onderdeel van het concert vormt de zesstemmige Johannespassie van de in Tsjechië geboren componist Johann Christoph Demantius (1567-1643), een tijdgenoot van Heinrich Schütz (1585-1672). Demantius liet zich vooral inspireren door Lassus en studeerde, leefde en werkte voornamelijk in Duitsland. Anders dan Schütz was Demantius een conservatieve componist die zijn hele leven gehecht bleef aan de muzikale stijl van de renaissance, waarbij hij de uit Italië afkomstige vroegbarokke stijl consequent vermeed. Met zijn Johannespassie schreef Demantius een van de laatste motetpassies in deze traditionele Duitse stijl en vorm.
Het verschil tussen Schütz en Demantius komt in dit concert mooi naar voren, omdat het koor ook enkele motetten van zijn naamgever Heinrich Schütz gaat uitvoeren: het driedelige motet Aspice Pater piissimum Filium en het “Benedicte” Aller Augen warten auf dich, Herre, eveneens bestaand uit drie delen. Schütz was juist sterk beïnvloed door de vroege Italiaanse barokmuziek, voornamelijk door de componisten Gionanni Gabrieli en Claudio Monteverdi. Hij had dan ook in zijn jeugd de kans gekregen om drie jaar lang bij de grote Gabrieli in Venetië in de leer te gaan.

Het thema van de wenende moeder van Christus onder het kruis komt in het concert nog een derde keer terug: in de vorm van het Stabat Mater van een tijdgenoot van Bach, de
net als Demantius uit Tsjechië afkomstige František Ignác Tůma (1704-1774). Dit stuk is geschreven in de stijl van de barokke traditie en sluit het concert af met een prachtige grote fuga.

Het concert wordt begeleid door Richard Vos op het kistorgel en Antigoni Seferli op de cello. Zij zullen zelf ook nog enkele instrumentale stukken ten gehore brengen. 


PROGRAMMA

Heinrich Schütz (1585-1672): 

    Aller Augen warten auf dich, Herre

    Uit Cantiones Sacrae:

        Aspice Pater
        Nonne hic est
        Reduc, Domine Deus meus


Johann Sebastian Bach (1685-1750):
    Sarabande uit de Suite voor onbegleide cello 
nr.3 in C majeur


Christoph Demantius (1567-1643):
    
    Passion nach dem Evangelisten Johannes
    
 
PAUZE


  
  


Hans Leo Hassler (1564-1643):
 
    O Haupt voll Blut und Wunden


Urmas Sisask (1960):

    Uit Gloria Patri...: Stabat Mater


Johann Sebastian Bach (1685-1750):
    Bourreé 1 en 2 uit de Suite voor onbegleide cello 
nr.3 in C majeur


Karl Jenkins (1944): 

    And the mother did weep


František Tůma (1704-1774): 
     
    Stabat Mater